چای سیاه می‌تواند همانند چای سبز به کاهش وزن کمک کند

5 اکتبر 2017- یک گروه از محققان دانشگاه کالیفرنیا(UCLA) به بررسی تأثیر نوشیدن چای سیاه بر باکتریهای روده‌ی موش‌ها پرداختند. آنها متوجه شدند که میزان باکتری Pseudobutyrivibrio در موشهایی که به آنها چای سیاه داده ‌شده بود، افزایش می‌یابد که متابولیسم انرژی را در کبد تغییر می‌دهند.

در مطالعات پیشین مزایای نوشیدن چای سبز از جمله کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مشخص شده بود. این مطالعه‌ی جدید نشان داد که چای سیاه هم می‌تواند به اندازه‌ ی چای سبز موثر باشد اما به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند.

 چای سبز و چای سیاه هر دو حاوی آنتی اکسیدانهایی بنام پلی فنل هستند، اما این برای اولین بار است که محققان فواید این ترکیب را در چای سیاه به تصویر کشیده‌اند.

دکتر Susanne Henning رهبر این تحقیق و استاد مرکز تغذیه‌ی انسانی در UCLA که بخشی از دانشکده‌ی پزشکی David Geffen است، گفت: تحقیقات نشان داده است که پلی فنل‌های چای سبز موثر‌تر می‌باشند و مزایای بهداشتی بیشتری نسبت به چای سیاه دارند، زیرا مواد شیمیایی چای سبز در خون و بافتها جذب می‌شوند. بر اساس یافته‌های این مطالعه‌ی جدید هر دو نوع چای سبز و چای سیاه از جمله‌ی مواد prebiotics هستند، پری بیوتیک‌ها موادی هستند که سبب رشد میکروارگانیسم‌های خوب شده و به سلامت فرد کمک می‌کنند.

در این مطالعه‌ 4 گروه از موشها توسط رژیم غذایی کم چرب و پرشکر یا رژیم غذایی پرچرب و پرشکر با عصاره‌ی چای سبز یا عصاره‌ی چای سیاه تغذیه شدند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که نسبت باکتریهای روده‌ای این حیوانات تغییر می کند، در روده‌ی موشهایی که عصاره‌ی چای سیاه مصرف می‌کردند، باکتریهای مرتبط با چاقی کمتر و باکتریهای مرتبط با توده‌ی ماهیچه‌ی بدون چربی بیشتر شده بود.

دکتر Zhaoping Li مدیر مرکز تغذیه‌ی انسانی در UCLA و نویسنده‌ی ارشد این تحقیق گفت: برای دوستداران این نوع چای، دلیل دیگری برای ادامه‌ی نوشیدن چای سیاه کشف شد. نتایج این تحقیق درمجله‌ی اروپایی Nutrition منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/black-tea-could-have-similar-benefits-to-green-tea-for-weight-loss-92672500.html